TÄVLINGSREGLER
Innehåll
1.Spelregler
2. Tävlingsform
3. Matchtid
4. Antal Spelare och avbytare
5. Klassindelning
6. Deltagarförteckning
7. Dispenser
8. Inför match
9. 11 mot 11
10. 9 mot 9
11. Domare
12. Tävlingsjury
13. Protester och bestraffningar
14. Walkover
15. Spelplaner
16. Spelprogram
17. Arrangörer
18. Försäkringar
19. Rökfritt
1. SPELREGLER
Kristinehamnscupen 2024 spelas efter svenska Fotbollförbundets spelregler för 9 mot 9-fotboll och 11 mot 11-fotboll som tillämpas med följande tillägg, undantag och förtydligande.
2. TÄVLINGSFORM
Alla lag i respektive grupp möter varandra. Seger ger 3 poäng, oavgjord match 1 poäng, förlust 0 poäng. Om flera lag i samma grupp efter gruppspelets slut har samma antal poäng utses placering enligt följande: 1. Målskillnad 2. Flest antal gjorda mål. 3. Inbördes möte 4. Lottning.
SLUTSPEL: Efter det inledande gruppspelet kan match inte sluta oavgjord. I slutspelsmatcher tillämpar vi straffläggning vid oavgjort resultat efter full tid. 3 straffar för vardera laget och om inte matchen är avgjord vidtar "sudden death" i straffläggning.
3. MATCHTID
Både vid spel 11 mot 11 och 9 mot 9 är matchtiden 1 x 35 minuter i både gruppspel och slutspel.
4. ANTAL SPELARE OCH AVBYTARE
Ett lag kan använda ett fritt antal spelare under en match. Utbytt spelare får återinsättas i samma match. Byten görs utan domarens avblåsning. Alla byten ska ske inom lagets tekniska område. Felaktiga byten bestraffas med gult kort. Det är tillåtet att använda en spelare från samma klubb i flera lag i turneringen, dock INTE i samma klass. Det finns ingen maxgräns för antalet deltagare på deltagarförteckningen.
5. KLASSINDELNING
År 2024 har vi följande klasser och datum för de olika klasserna.
Se första sidan.
6. DELTAGARFÖRTECKNING
Alla lag ska fylla i en deltagarförteckning över de spelare som kommer att delta i turneringen digitalt. Deltagarförteckningen skall ha registrerats i cupmanager innan ankomst till cupen. En spelare får bara spela i ett lag i samma åldersgrupp. Endast spelare som är registrerade i cupmanager's laguppställning får spela. Deltagarförteckning behöver inte skrivas ut och lämnas in.
7. DISPENSER
Max två spelare födda får spela samtidigt på planen. Ex. kan 4 spelare födda -03 spela med ett -04 lag men 2 spelare på planen samtidig. Ser vi fler överåriga på planen så förlorar man den aktuella matchen. Samtliga spelare, även överåriga, måste dock vara registrerade innan lagets första match.
8. INFÖR MATCH
Utrustning
Samtliga spelardräkter skall vara numrerade och numren skall överensstämma med dem som är angivna på laguppställningen. Numreringen skall finnas på ryggen av spelartröjan. Två spelare får inte ha samma nummer på tröjan under samma match. Om matchdomaren bedömer att ena laget skall ha västar på grund av likhet i färg med det andra lagets speldräkt, skall bortalaget bära västar. Skor med skruvdubb är inte tillåtna (grässkor med fasta dubbar rekommenderas). Benskydd är obligatoriskt.
Vid match
Alla lag ska vara omklädda och färdiga vid sin spelplan senast 10 min före matchens början. Samtliga spelare måste vara försäkrade. Varje lag har ansvaret för sina egna supportrars uppträdande.
9. 11 MOT 11-SPEL
Klasserna spelar 11 mot 11-fotboll. Svenska Fotbollförbundets matchregler gäller.
10. 9 mot 9-SPEL
Klasserna 9 mot 9-fotboll. Svenska Fotbollförbundets matchregler gäller.
11. DOMARE
Domarna består i första hand av domare som är tillsatta av IFK Kristinehamns domaransvarig..
12. TÄVLINGSJURY
Tävlingsjury består av IFK Kristinehamns tävlingsledning. Protest- och bestraffningsärenden handläggs av tävlingsledningen. Dessa beslut kan ej överklagas eller ändras.
13. PROTESTER OCH BESTRAFFNINGAR
Protester skall inlämnas skriftligen till tävlingssekretariatet av protesterande lags ansvarige ledare senast 15 minuter efter det att berörd match avslutats. Protestavgift (500 SEK) ska betalas samtidigt som protest inlämnas. Protestavgift återfås om protesten godkänns. Protest behandlas av tävlingsledningen, vars utslag inte kan överklagas.
Utvisning
Utvisad spelare för grov utvisning avstängs automatiskt till följande match. Varningar ackumuleras ej från match till match, i övrigt gäller Svenska FF:s regler
14. WALKOVER
Lag som uteblivit från match, utan giltig orsak, förlorar matchen med 3-0. Vid upprepade förseelser kan lag uteslutas ur turneringen. Tävlingsjuryn kan dock, om särskilda omständigheter föreligger, besluta att lag skall uteslutas redan vid den första förseelsen. Exempelvis om avsiktlig walkover gynnar det egna laget eller missgynnar annat lag i gruppen.
15. SPELPLAN
Samtliga matcher spelas i Kristinehamns Arena.
16. SPELPROGRAM
Tävlingsledningen förbehåller sig rätten att ändra i spelprogrammet. Både vad det gäller gruppindelning och tider. Meddelande om ändring skall meddelas varje lagledare.
17. ARRANGÖRER
Kristinehamnscupen arrangeras av IFK Kristinehamn. Tävlingen är sanktionerad av Värmlands Fotbollsförbund.
18. FÖRSÄKRINGAR
Varje lagledare måste tillse att samtliga deltagare är försäkrade både på och utanför planen. Kristinehamnscupen har inga kollektiva försäkringar som täcker skador, sjukdomar, stölder eller skadegörelse.